maandag 16 juni 2014

Tekening in foto

Hier kan je het resultaat en de voorbereiding van half foto Dordtse Dom, half tekening Dordtse Dom bekijken.


Na het zien van de film 'The lucky one' kwam ik op het idee om een tekening in foto te maken net als in de film. In deze film is Logan (Zac Efron) op zoek naar een geheimzinnige vrouw die zijn leven redt (Taylor Schilling), hij vind haar door middel van een foto van een vuurtoren. De foto en het beeldscherm in de still maken de vuurtoren op een bijzondere manier een en het leek me grappig om dit zelf ook te proberen, maar dan net iets anders.

De Dordtse Dom (grote kerk van Dordrecht) staat soort van symbool voor Dordrecht, en het is (net als de vuurtoren hierboven) makkelijk op te splitsen. Daarom ben ik naar de rand van het oude centrum van Dordrecht gegaan en heb ik een foto gemaakt vanuit een goed standpunt voor de tekening. 
Dat bleek nog knap lastig te zijn, want een mooie foto met afsnijding maken is nog maar het halve werk. Want omdat ik later weer op dezelfde plek een foto wilde maken met de tekening moest ik de plek waar ik de foto maakte precies onthouden. En ook echt precies, niet 'daar ergens', maar 'links van de lantaarnpaal rechts van de boom en een meter van de kade' en dan moet je ook nog onthouden welke boom, lantaarnpaal en kade, anders kloppen de verhoudingen niet meer. Maar goed toen het puntje bij het paaltje kwam ben ik de foto na gaan tekenen. Hieronder zie je mijn tekenproces.



Na de schets heb ik de tekening omlijnt met pen en inkt afgemaakt met waterverf en heb ik de plek waar ik de foto eerst had gemaakt weer gevonden. Het koste wat moeite om de toren op de tekening in gelijke hoogte van de echte toren te krijgen, maar uiteindelijk is het wel gelukt. 
Later heb ik de foto nog bewerkt om de foto en tekening beter in elkaar te laten overlopen. Ik ben erg tevreden met dit resultaat en ik hoop dat jullie dat ook vinden. :)

Ilse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten