vrijdag 23 mei 2014

Teken examen (deel 1)

Ja, zelfs voor tekenen is er een examen. Gelukkig bestaat dit maar voor de helft uit theorie. De andere helft bestaat uit een praktijk opdracht. Hieronder zie je mijn definitieve eindwerkstuk, maar als je er meer over wilt weten kan je dat hier lezen. 




Elk jaar krijgen de examen kandidaten een thema met een opdracht waar ze in 2 dagen een kunstwerk over moet maken, in de meeste gevallen wordt dat een schilderij. Dit jaar was het thema 'Roem'. De opdracht hield in  dat we een ereteken moeten maken voor iemand waarvan jij vindt dat hij/zij een ereteken verdient, dat kan dus verschillen van je trouwe hond tot een famous rockster waar je helemaal weg van bent. In het begin vond ik nogal saai en beperkt, maar als je er creatief over nadenkt kan je er juist alle kanten mee op!

Ik schrok me wel rot toen ik te horen kreeg dat ik maar 2 dagen tijd had om iets creatiefs te maken waar ik normaal weken over doe. Om me goed voor te  bereiden heb ik thuis al duizenden schetsen gemaakt (je mag blijkbaar wel thuis schetsen voorbereiden).

Maar ja, om nou een ereteken voor iemand te verzinnen dat nog niet is verzonnen kan wel moeilijker zijn dan het lijkt. Na lang brainstormen had ik drie leuke ideeën die ik verder wilde uitwerken.

1. Tattoo voor Marie-Anne
Ik vind het verhaal en de schilderijen van de Franse Revolutie geweldig, dat was ook mijn inspiratie voor mijn eerste idee. Want na het zien van de coldplay hoes 'Viva la Vida' (afkomstig van een schilderij) kwam ik op het idee om een tattoo (een ereteken) te maken voor Marie-Anne (dat is die vrouw die de vlag vasthoudt op het schillderij). Ik heb verschillende quotes uit de Franse Revolutie uitgeprobeerd als tattoo op Marie-Annes schouder. Ik vind het echt supergaaf dat een vrouw (die niet echt belangrijk waren in het leger) hier centraal staat in een verzet.



2. Postzegel half Johnny half Jack 
Een ander idee was om verschillende karakters van Johnny Depp te verwerken in een postzegel. Want mijn bff en ik zijn echt helemaal gek op Johnny en ik vind dat hij het verdiend om op een postzegel te staan. Hier zie je half Johnny en half Jack (van Pirates of the Caribbean).


3. Cleopatra + legerjas + medailles
Mijn derde idee was om Cleopatra (een vrouwelijke Egyptische farao) een ereteken te geven door haar een legerjas te geven met medailles omdat ik helemaal gek ben op Egypte en alles wat er bij hoort. Dit idee heb ik helemaal uitgewerkt, het resultaat is opgesplitst in twee delen, namelijk het totaalplaatje en een minischilderij van de medailles, zoals je hierboven kan zien. Maar ik heb eerst heeeel veel schetsen en proefjes gemaakt:

-Het idee-

-portret (pastelkrijt)-

-De jurk en achtergrond-

-Legerjas (pen en inkt)-

-legerprint-

-Medailles-

-Sjabloon Egyptische symbooltjes-

-Eindwerkstuk 1e deel-

Betekenis medailles (van links naar rechts): de eerste is een koningsmedaille ter ere van het farao zijn met de Egyptische vlag. De tweede staat voor Cleo's liefde met bekende historische mensen uit haar tijd, zoals Julius Caesar. De derde is een Egyptische 'Ankh', dit betekend 'sleutel van de Nijl'. And last but not least is een sabljoon van een farao.


Zelf ben ik erg tevreden over deze twee schilderijen, maar ik vind de schetsen stiekem toch iets mooier. Het vormt samen wel een mooi geheel. 

Maar ik ben niet de enige die met een goed resultaat is geëindigd, de andere mensen van mijn klas hebben ook super gepresenteerd. Als je daar meer over wilt lezen/zien kan je dat hier lezen.

Ilse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten