vrijdag 6 juni 2014

huiswerk tips

Wait....THE HOMEWORK!
Het is nog steeds geen zomervakantie (voor de meesten onder ons)... En dat betekent dat we nog even aan school vast zitten... En dat betekent dat we nog steeds huiswerk moeten maken... Maar vrees niet! Want hier zijn dé tips om alsnog goede cijfers te halen waarvan je ouders zullen zeggen: 'Wauw! Wat goed gedaan! Ik ben trots op je!'.

Tip 1: keep it organized
Een agenda is de eerste stap. Heb je er nog geen? Dan zou ik je zeker aanraden om er eentje te kopen (maar dat had je natuurlijk zelf ook al 40 weken geleden kunnen verzinnen...). Als ik er iets in heb opgeschreven, vind ik het altijd handig om het te markeren. Als ik er iets inschrijf dat ik moet doen, maak ik het geel, en als ik dat dan heb gedaan, ga ik er met roze overheen, zodat het oranje wordt. Deze methode werkt voor mij supergoed, maar het ligt natuurlijk aan wat jij het best vind werken. En voor de rest is een agenda ook leuk om allemaal onzinnige dingetjes in te schrijven, of tekeningetjes te maken. Maar maak het niet té vol, want het moet nog wel overzichtelijk blijven. 

Als je huiswerk plannen best wel moeilijk vindt, kan je een planner maken. Daarin staat iedere dag van de week, en elk uur. Dan vul je in wat je op dat uur gaat doen. (wiskunde/engels/voetbaltraining/buikdansen, maar ook eten en naar bed gaan passen erbij). 
math you suck

Tip 2: watch the teacher
Ja, ik weet dat sommigen daar best wel moeite mee hebben, maar het is gewoon heel handig. Natuurlijk hoef je niet 100% op je leraar te letten, maar als er een uitleg komt, moet er bij jou een belletje gaan rinkelen. Als je iets binnenkrijgt waar je van denkt: 'hmm, dit is eigenlijk wel handig om op je schrijven', doe het! Vooral als je de opdrachten thuis niet snapt, is het handig om even te refreshen wat de leraar heeft gezegd.


Tip 3: take breaks

Als je eenmaal hard bezig bent met je huiswerk, hoef je niet alles in één keer af te krijgen. Oké, hier komt een voorbeeld: Je hebt huiswerk opgekregen voor biologie, wiskunde, geschiedenis, frans en natuurkunde. Je je hebt over 4 dagen een repetitie voor geschiedenis, dus dat ga je eerst doen, zodat je dat later nog eens kan herhalen. Daarna doe je wiskunde, want dat vindt je erg moeilijk, heb je dat alvast gehad. Als dat af is, doe je biologie, dat vindt je iets minder moeilijk. Als je met die 3 vakken een tijd bent bezig geweest, neem je een pauze. Je mag zelf kiezen wat je in die pauze gaat doen. Do's: naar buiten gaan. Heb je een trampoline in je tuin? Dat is perfect om even alles eruit te springen! Don'ts: Achter je computer gaan zitten. Meestal ls ik dat doe, blijf ik te lang hangen dan ik gepland had, en dan vliegt mijn tijd zo voorbij. Het is dus belangrijk om af en toe een pauze te nemen!
Naast pauze's nemen is het ook belangrijk om goed te slapen. Want als je goed hebt geslapen kan je je beter concentreren, en je krijgt er geen wallen van. ;)
Tumblr

Tip 4: learn those words

Heb je erg moeite met woordjes leren (van frans/duits/engels/nederlands/spaans/grieks)? Er zijn genoeg handige site's om woordjes te oefenen. Hier een paar suggesties: www.wrts.nl,  www.eloneducation.com,  www.quandle.nl.
Tumblr

Tip 5: music and homework
Als je je huiswerk aan het maken bent, zet je de radio aan, of doe je je oordopjes in en luister je dat leuke liedje. Voor sommige mensen werkt dit heel goed, voor anderen echt niet. Ik hoor bij de laatste groep. 
Ik heb deze er toch bij gezet, omdat ik veel mensen hoor die er erg positief over zijn. Dus, misschien is het het proberen waard?

Na deze lijst met tips gaat het uiteindelijk maar om één ding: wat jij het fijnst vindt werken! Als het goed gaat, blijf zo dan doorgaan. Als het na het uitproberen van deze tips nog steeds niet zo lekker gaat, kan je altijd bij je mentor/ouders/ander familielid/nog iemand anders terecht.

Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten