maandag 14 juli 2014

review 'spijt'


De film spijt is een best wel heftige film over pesten. Het is een hele mooie film waarbij ik echt wel een traantje heb gelaten, dus hier moest ik wel een review over schrijven.

Jochem zit op de middelbare school. Hij heeft geen vrienden en is daardoor best onzeker. Het jaar begint al niet goed. Elke dag wordt hij  gepest en de pesterijen worden steeds erger. David ziet dit alles gebeuren, en probeert in te grijpen. Hij vindt het niet kunnen wat de pesters allemaal doen. Ook Eva, waarmee Jochem vrienden  wordt, helpt hem. David en Eva vinden elkaar erg leuk, maar weten dat niet van elkaar. 
David zit ook in een band en die band heeft een zangeres nodig. Als hij op school Nienke tegenkomt, is ze gelijk enthousiast over het voorstel om haar te laten zingen. Maar Eva weet niet of ze hier blij mee is.

Het begin van deze film begint gelijk met het pesten, dus je duikt echt gelijk in het verhaal. Allemaal pesterijen komen voorbij en uiteindelijk komt David in actie. Het stuk dat David Jochem gaat helpen vind ik leuk, omdat je ziet dat Jochem na het pesten van de kleinste dingen gelukkig wordt.


Jochem heeft op schoolkamp een verlaten hond gevonden. Als hij ermee naar het asiel gaat, komt hij Eva, een meisje uit zijn klas, tegen. Doordat hij vaak naar zijn toekomstige hond, Simbat, komt kijken, raakt hij ook bevriend met Eva. Je kan goed zien hoe de band tussen Eva en Jochem groeit en dat vind ik erg mooi.



Dit verhaal is dus goed opgebouwd, maar hoe zit het met de muziek? De muziek dat dit verhaal ondersteunt, vind ik prima gekozen. Op vrolijke stukken hoor je een luchtig muziekje, en op de heftige stukken krijg je wat zwaardere muziek te horen, zoals elektrische gitaar. Het pianostuk dat Jochem op het laatst speelt, past goed bij dat moment. En ook de gekozen nummers die Davids band speelt op het klassenfeest, passen perfect bij de gebeurtenis.

Het acteerwerk was ook wel goed gedaan. De meeste acteurs vond ik goed, vooral de rol van David sprak me erg aan, die door Robin Boissevain werd gespeeld. Dorus Witte, die Eva speelt, vond ik iets minder. Vooral op de zware momenten, had ik soms het gevoel dat ze niet helemaal in haar rol zat. Maar al met al is ze wel een goede actrice.


De film spijt is een mooie en goede film die mede door het verhaal, de muziek en de acteurs hoog op mijn lijstje komt te staan.
Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten