maandag 10 februari 2014

Cloud Atlas in de spotlights

Zoals de meeste mensen ben ik gek op films. Vandaag was ik een dagje vrij (rapportenvergadering...). Ik wist precies wat ik wilde doen; uitslapen, uitgebreid ontbijten en een film kijken. Een poosje geleden had ik iets gehoord over 'Cloud Atlas', het leek me een leuke film, daarom leek mij dit een super timing. En weet je wat? Cloud Atlas was echt super! Ik denk zelfs dat ik het nog een keer ga kijken ;)

Om deze super leuke & spannende film te bekijken moet je natuurlijk wel ongeveer weten wat je gaat zien. Cloud Atlas is een soort combi van drama en science-fiction. Wel ter voorbereiding; als je een zwakke maag hebt en niet tegen films kan waar mensen in dood gaan enzo is deze film geen goede keuze.






De titel van deze film is vernoemd naar the Cloud Atlas Sextet,  een muziekstuk dat uit de film voorkomt:

De film bestaat uit 6 verschillende verhalen die met elkaar te maken hebben. Alleen deze 6 verhalen spelen zich in verschillende tijden en continenten af. Het 1e verhaal speelt rond 1850 en het laatste verhaal ver in de toekomst. Soms kennen de mensen uit verschillende tijden elkaar, of je ziet eerst een jonge en daarna een oude versie. Ieder verhaal heeft natuurlijk een good guy en een bad guy. Bij Cloud Atlas heb je meerdere verhalen dus ook meerdere good an bad guys, dat maakt het verhaal nog leuker. De verhalen zijn meeslepend en goed in elkaar geweven. Maar daar kan ik verder nog niet veel over zeggen, anders zou ik alles al verklappen.


The bad and the good guys in schema
                                                      
In het begin moet je de personages nog leren kennen en door de vele flash-forwards en flash-backs kan het soms moeilijk te volgen zijn. Na ongeveer een half uur (van de bijna 3 uur durende film) zit je helemaal  in het verhaal.

Naast een goed verhaal zit deze film ook vol met inspirerende quotes en unieke beelden:




Voor het maken van een goede film is er natuurlijk een goede cast nodig; Cloud Atlas is er absoluut in geslaagd om een sterrencast samen te stellen. 
Is het je trouwens opgevallen dat elke acteur meerdere keren hetzelve karakter speelt? Als je er op gaat letten kan je er bijna een spelletje 'Herken de celebrity' van maken. Sommige mannen hebben zelfs een vrouw gespeeld(en een keer andersom). Voor mij was dat echt een verassing, want tijdens de film heb je dit werkelijk niet door.
  • Jim Sturgess speelt namelijk 4 keer een idealist.
  • Ben Wishaw vertolkt 3 keer een rol als leerling.
  • Halle Berry had je vast wel herkend, zij speelt in elke verhaallijn iemand die hoop heeft/brengt.
  • Jim Broadbent komt 4 keer aan bod als een zwakke avonturier.
  • Dona Bae speelt een van de hoofdkarakters en een bijrol.
  • Tom Hanks was soms bijna niet te herkennen tijdens zijn 6 verschillende vertolkingen in verschillende tijden.


Ik had al hoge verwachtingen van deze film door goed commentaar van mensen om me heen. Maar nu ik de film zelf gezien heb heeft het mijn verwachtingen overtroffen. Dit is gewoon mijn stijl en ik werd op het eind zelfs emotioneel (en dat terwijl ik bijna nooit huil).

Als je deze film nog nooit hebt gezien is het zeker aan te bevelen. Hieronder kan je de trailer checken:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten